woensdag, april 19

Allereerst dank ik u dat u heeft aangegeven dat u ook wil dat Ernest Louwes nu eindelijk recht wordt gedaan. Mede dankzij u is het onderwerp weer op de agenda gekomen. Het onderzoek dat het Openbaar Ministerie is gestart duurt nu al 3 maanden en is nog steeds niet tot een conclusie gekomen. Onlangs is aangegeven dat het nog 7 weken langer kan duren. Naar aanleiding van dit onderzoek en de publieke discussie, die is ontstaan over de weigering van Minister Donner de straf van Ernest Louwes op te schorten, heb ik vandaag een open brief aan Minister Donner, , gestuurd. Daarin stel ik dat degenen die de informatie van www.geenonschuldigenvast.nl tot zich hebben genomen geschokt zijn dat zoiets in Nederland kon gebeuren. Gewezen is op het feit dat het belang van het gestarte onderzoek het lot van Ernest Louwes overstijgt. Het onderzoek kan ook een belangrijke rol spelen in herstel van vertrouwen in de Rechtsstaat.

Bij de publieke discussies die er nu zijn ontstaan is het gevaar dat iedereen loopgraven betrekt en er nooit meer uitkomt. Daarom wordt in de brief gevraagd nu wel in deze periode van 7 weken tot conclusies te komen. Ik geef daarbij aan dat ik in die periode geen openbare mededelingen meer doe. Ik roep anderen op zich hierbij aan te sluiten. Het Openbaar Ministerie en Minister Donner zijn nu aan zet. Door nu wel snel aan objectieve en eerlijke waarheidsvinding te doen kunnen zij laten zien wat de Rechtsstaat voor hen werkelijk betekent. Of ze dat ook inderdaad doen kunnen we pas vaststellen als op uiterlijk 6 juni a.s. door het Openbaar Ministerie en Minister Donner conclusies worden getrokken.

In de tussentijd is het wel van groot belang dat zoveel mogelijk mensen de website bezoeken en de informatie die beschikbaar is tot zich nemen. Ik hoop dat u uw vrienden en kennissen blijft oproepen onze website te bezoeken en zo bijdraagt in de waakzaamheid van burgers inzake het lot van Ernest Louwes! Met vriendelijke groet, Maurice de Hond.