zaterdag, juni 24

'Als je er eenmaal op gefocust raakt, ben je de klos. Zie je ze overal. Kan je niet meer gewoon een eindje over straat. 'Daar staat er een. Daar weer een. Al een tijdje niet ��n gezien, waar blijft'ie. Ja, daar!' Elektriciteitshuisjes, schakelkasten - we kennen ze al heel lang, maar het lijkt of er meer zijn bijgekomen. Tv, internetverbindingen, elektriciteit, telefoon - de Westerse mens kan niet zonder functioneren. De schakelkasten in de straten zijn de knooppunten van zijn centrale zenuwstelsel, de hartkamers van zijn moderne bestaan, de chakra's van zijn communicatie...

'Hee Driek, genoeg, man. Vertel: wat heb je gemaakt?'

Ik ben begonnen met het fotograferen van de openbare kabelkasten, waarvan er naar mijn schatting zo ongeveer drie miljoen in Nederland staan opgesteld. Soms verborgen in het struikgewas van een plantsoen, vaak pal voor een woning geposteerd.

We hebben ze verwaarloosd. We zien niet in hoe belangrijk ze voor ons zijn. We renoveren een stadswijk en vergeten de kastjes. Ze zijn groen uitgeslagen, met verbleekte graffiti beklad, beplakt met afgescheurde buurthuisaankondigingen, of door de regen onleesbaar geworden signalementen van weggelopen poezen.

Toen ik er vijftien had vastgelegd, kreeg ik een raar idee: als ik ze nou 's op een site ALLEMAAL vastlegde! Echt een internetidee - het ultieme medium voor het aanleggen van rare verzamelingen.

Met het vastleggen van alle kabelkastjes zou ik de rest van mijn leven kunnen vullen.
Toen ik mijn moeder het idee enthousiast uitlegde, zei ze: 'Nou Driek, ik zou eerst maar 's met de glasbakken beginnen. Daar zijn er minder van.' Nog altijd hoopt ze dat ik een fatsoenlijke burgerbaan zal vinden, de grondslag voor een net huisje-boompje-beestjebestaan.

Maar ik ben een zwerver in het digitale tijdperk geworden en dat wil ik blijven. Al mijn foto's maak ik met de mobiele telefoon en zend ik rechtstreeks naar mijn computer thuis. Dus: mijn foto's van de kastjes gaan via diezelfde kastjes naar mijn pc en vandaar weer via de kastjes terug de wereld in. Over zoiets kan ik lang nadenken. Wat mijn kastjesfilosofie betekent weet ik niet. Hoeft ook niet. Als ik veel kastjes vastleg en op internet laat zien, kunnen knappere koppen dan ik daar misschien iets mee.'