dinsdag, februari 6

Totaal belachelijk. Schiphol bekijkt de mogelijkheid voor een zesde start- en landingsbaan ten zuiden van de Kaagbaan. Schiphol zou het voornemen uiten in het groeiscenario dat de luchthaven dit voorjaar aanbiedt aan het kabinet. Dat schrijft dagblad De Pers dinsdag op basis van eigen onderzoek. Met de nieuwe baan moet het aantal vluchten toenemen met maximaal zeshonderdduizend per jaar, zo'n zestig miljoen passagiers op jaarbasis. Alleen een extra baan in oost-westrichting kan in de groeibehoefte van de luchthaven voorzien, schrijft de krant. Omdat de beoogde plek uiterlijk 1 april 2008 gereserveerd moet zijn, wil het kabinet nog dit voorjaar duidelijkheid over de plannen voor de lange termijn. Het rijk zal daarna het groeiscenario van de luchthaven onderzoeken. Het Noord-Hollandse Rijsenhout zou door de nieuwe baan in zijn voorbestaan worden bedreigd. Ook de vijfde baan, de Polderbaan die sinds 2003 in gebruik is, zorgde voor maatschappelijke onvrede.

De nieuwe baan moet een kilometer ten zuiden van de Kaagbaan komen. Een woordvoerder bevestigd in de krant dat de voorkeur uitgaat naar een parallelle Kaagbaan. Voorzitter van Platform Luchtvaart Nederland Benno Baksteen zegt in De Pers dat het huidige banenstelsel onvoldoende mogelijkheden biedt bij harde wind. Met een extra baan onder de Kaagbaan kan het verkeer volgens hem wel goed worden afgewikkeld. Volgens hoogleraar Innovatiemanagement aan de TU Delft Guus Berkhout ligt er zelfs al een plan voor een zevende baan en kun je het Schiphol niet kwalijk nemen dat de luchthaven bij wil blijven met de groei die nu op vier procent ligt.