zaterdag, januari 23

Grooveshark is een muziek site waar we anderhalf jaar geleden al eens eerder een stukje over schreven op Dutchcowgirls. Zoals Marjolijn toen al schreef heeft de site flinke meerwaarde tov bijvoorbeeld Last.fm. De gratis online gratis Jukebox kreeg onlangs een flinke restyling, en is er qua gebruikersgemak daarmee flink op vooruit gegaan. Ook leuk is dat Grooveshark nu ook interessant kan zijn voor beginnende artiesten. Op gebied van social & suggestions kan Grooveshark nog flink verbeterd worden. Je moet namelijk wel echt je eigen titels invoeren en ontdekt zo weinig nieuws. De autoplay functie stelt weliswaar extra plaatjes voor, maar die lijken vaak geheel niet op de platen die je eerder hebt gedraaid. Maar verder vind ik de site ideaal, er staat bijna oneindig veel muziek op. En als je zelf even geen inspiratie hebt, kan je de Grooveshark radio aanzetten. Je kan zien wat de populairste muziek is, je eigen recent gespeelde nummers. Favorieten aanmaken, playlists maken, muziek luisteren die je vrienden hebben aangemaakt in hun playlists. En als je muziek zoekt is het mogelijk deze te downloaden op je computer en mobiel, uiteraard tegen betaling. Grooveshark is ook te downloaden voor de Android telefoons en Blackberry's. Grooveshark heeft een vrij duidelijk verdienmodel, naast het nummers downloaden. Op de site kan worden naast jouw muziek advertenties getoond. Door een VIP account te nemen voor $3 per maand of $30 per jaar zie je de advertentie niet. De advertentie zelf is niet storend. Maar als VIP heb je meer mogelijkheden zoals Grooveshark via je desktop te laten spelen. Je krijgt als eerste toegang tot alle features, meer toegang tot muziek, een "coole VIP badge", meer achtergronden zijn mogelijk en je krijgt inspraak. Wat ik ook erg leuk vind van Grooveshark is de mogelijkheid als beginnende band je muziek te promoten. Als beginnende artiest is dit natuurlijk een goede manier om meer aandacht te genereren voor je band. Je kan zien hoe vaak je nummer is gespeeld, toegevoegd is aan playlists en hoe veel mensen je nummer als favoriet hebben getagd. Het is bijna helemaal mogelijk je hele carriere als artiest te plannen. Hoe jouw fans te breiken, fondsen te werven, merchandise managen, tickets te verkopen, een platendeal te krijgen.