donderdag, november 18

Maastricht:

bij het station staan al jaren zeven NS locomotieven weg te roesten. De locomotieven van het type 1600 werden in de jaren ’80 besteld bij het Franse bedrijf Alstom. Het ontwerp is van Paul Arzens en is afgeleid van het design van de eerste snelle Franse intercitytreinen. Arzens liet zich bij het ontwerpen van de locomotief inspireren door het menselijk lichaam in beweging. De neus van de trein stelt het silhouet van een hardloper voor. Alhoewel de locomotieven amper dertig jaar oud zijn, zijn er een aantal al in 2006 terzijde gesteld. De machines werden overbodig door de inzet van nieuwe treinstellen en de komst van nieuwe vervoerders. Nadat het spoorwegnet werd opengesteld voor meerdere bedrijven, zijn er een groot aantal goederenvervoerders bijgekomen. Doordat bijna al deze bedrijven gloednieuw materiaal aanschaften, werden veel NS locomotieven overbodig.
Meer Paul Arzens hier. Meer 1600 1700 1800 hier.
Even opscheppen: hier mag ik mee rijden.